Adidas fitness

Adidas werkt aan open platform voor fitnessproducten

Adidas gaat na de overname van Runtastic extra investeren in digitale fitnessproducten. Het plan is om een open platform te maken waar ook andere fabrikanten en softwareontwikkelaars hun bijdrage aan kunnen leveren. Adidas wil op die manier voorkomen dat producten exclusief met Adidas werken.

“Het gaat niet langer over het maken van nieuwe hardware dat los staat in het Adidas-ecosysteem”, aldus Stacey Burr, die bij Adidas verantwoordelijk is voor de afdeling digitale sporten. “Je zult zien dat we onze content en know-how openstellen voor apparaten van externe partijen, zodat het meer een open platform wordt dat we kunnen uitbreiden naar andere apparaten die mensen gebruiken.” Samenwerken moet bij Adidas leiden tot meer groei. Geen sporter is hetzelfde, dus vindt Adidas het belangrijk dat mensen meer keuze hebben.

Runtastic Adidas miCoach

Open platform van Adidas

Voor de overname van Runtastic betaalde Adidas $238 miljoen en kreeg daarbij ook meteen een klantenbestand van 100 miljoen sporters erbij. Gaandeweg is te merken dat Runtastic belangrijker gaat worden binnen Adidas. Zo gaan ze stoppen met Adidas miCoach om zich qua digitale apps en accessoires volledig te kunnen richten op het merk Runtastic. De volgende stap is nu aangebroken: zorgen voor een meer persoonlijke ervaring door met externe partijen samen te werken, “omdat niet iedereen dezelfde benadering wil voor een training of workout”.

Adidas heeft nog geen concrete planning wanneer ze het platform willen gaan openstellen.

Adidas Fitsmart