Fitbit Alta HR

Hoe komt Fitbit er in 2017 weer bovenop?

Het gaat niet goed met Fitbit. Ondanks nieuwe modellen is de omzet sterk gedaald en als klap op de vuurpijl werd Fitbit ook nog ingehaald door Apple. Er werden meer exemplaren van de (dure) Apple Watch verkocht dan van de toch fors goedkopere Fitbit-armbanden. Hoe krijgt Fitbit weer orde op zaken?

Fitbit in 2017

De cijfers van het eerste kwartaal van 2017 waren bij Fitbit dramatisch slecht, maar minder slecht dan vooraf werd gedacht. De omzet zakte met bijna de helft. Vorig jaren werden er in een kwartaal nog 5 miljoen trackers verkocht, dit kwartaal waren het er maar 3 miljoen. De grote vraag is: wat gaat het bedrijf eraan doen? Eén ding weten we in ieder geval zeker: er wordt gewerkt aan een smartwatch, die komend najaar in de winkel moet liggen.

Vorig jaar waren al de eerste tekenen te zien dat de groei er wat uit is, vooral op de Amerikaanse markt. Ook bij Garmin merken ze dat de verkoop van fitnesstrackers in de VS stagneert. Er zijn een aantal factoren die daarbij meespelen. In de eerste plaats de oprukkende concurrentie vanuit Azië. Vooral Xiaomi is erin geslaagd om de markt flink op te schudden met bizar goedkope fitnessarmbandjes. Daarmee is de Chinese markt nu al grotendeels verloren voor Fitbit. Fitbit is geen merk zoals Apple, Nike of Prada. Een doorsnee Chinees zal niet snel op z’n strepen staan om een originele Fitbit te kopen. Als er Xiaomi op staat en de helft minder kost is het net zo goed.

Fitbits antwoord is een smartwatch en topman James Park weet ook welke focus zijn bedrijf moet leggen: een extreme focus op gezondheid en fitness. Volgens Park kan Fitbit op die manier een smartwatch maken waar de consument echt op zit te wachten, dankzij technologie van Pebble en Vector, twee smartwatch-fabrikanten die Fitbit vorig jaar overnam. Voor toepassingen op het gebied van zorg is Fitbit minder goed voorbereid: Apple heeft met CareKit, ResearchKit en HealthKit al een flinke voorsprong en heeft al een goede reputatie als het om privacybescherming van data gaat. Fitbit associeer je eerder met sporten, bewegen, afvallen en gezond leven dan met ziektes.

Alles wat je moet weten over de Fitbit smartwatch

Toch is Fitbits keuze om een smartwatch te gaan ontwikkelen niet zo’n slechte. Als je de verkoopcijfers van fitnesstrackers en smartwatches bekijkt, dan valt op dat er een verschuiving gaande is naar de laatstgenoemde categorie. Daarvan lijkt vooral Apple te profiteren. Apple heeft in het eerste kwartaal van 2017 zo’n 3,5 miljoen Apple Watches verkocht. Op nummer twee staat Xiaomi met 3,4 miljoen stuks en op de derde plaats Fitbit met 2,9 miljoen stuks. Bij Xiaomi en Fitbit zijn het vooral fitnessarmbanden, bij Apple uitsluitend smartwatches.

Fitbit moet ook een echte smartwatch hebben. De huidige Blaze is niet genoeg, want dat is niet meer dan een veredelde fitnesstracker. Maar een echte smartwatch die voldoende functies biedt en goed samenwerkt met allerlei andere diensten (zoals productiviteit, entertainment en meer) is lastig om te maken. Fitbit heeft tot nu toe een gesloten systeem en laat geen apps van derden toe op de huidige producten. Apple is op dat punt al een stuk verder en er zijn al genoeg

Fitbit moet gewoon slimmere fitnesstrackers maken

Misschien kan Fitbit beter focussen op het sterkste punt: fitnesstrackers maken met een lange batterijduur. Smartwatches zijn nog lang geen gemeengoed; veel consumenten vinden het nog te nerdy of zien het nut niet van apps op hun pols. Concurreren met de serieuze sporthorloges zoals Garmin heeft ook geen zin.

Nee, wat mij betreft zou Fitbit gewoon slimmere fitnesstrackers moeten maken. Bij een fitnesstracker denk je meteen aan Fitbit, bij een smartwatch niet. Er zijn nog genoeg mogelijkheden om extra functies toe te voegen, zonder dat er allerlei smartwatchfuncties in hoeven te zitten. Fitbit zou bijvoorbeeld de trainingsprogramma’s van FitStar kunnen uitbreiden, zodat ze extra omzet halen uit de bestaande klantenkring. Fitheids- en coachingsprogramma’s opzetten voor consumenten of bedrijven zijn ook een optie. Het sluit allemaal aan bij de activiteiten waar we Fitbit al van kennen. Met alleen een nieuwe smartwatch gaat het niet lukken.