Strava wil dat sporters verhalen gaan vertellen

Strava maakt een app waarmee je kunt hardlopen en fietsen. Maar bij elke sportprestatie hoort vaak ook een verhaal en dat is precies waar ze hun gebruikers nu toe willen aanzetten. Met ‘Athlete Posts’ krijg je de mogelijkheid om te bloggen over je ervaringen, in tekst of foto’s. Met deze nieuwe functie willen ze zorgen dat de community van Strava nog meer nadruk krijgt. In plaats van een sportapp waarmee je vooral met jezelf en je eigen prestaties bezig bent, moet Strava een sociaal netwerk worden.

Strava Athlete Posts

Athlete Posts zullen aanvankelijk alleen worden geschreven door professionele atleten. Er doen 36 mensen mee, waaronder enkele voormalige topsporters. Ook zit er een triatleet bij die in 50 dagen heeft meegedaan aan 50 Ironman-races, in 50 verschillende Amerikaanse staten. Het idee is dat ze schrijven over trainingstips, de spullen die ze gebruiken en de avonturen die ze onderweg meemaken. Ook tegenslagen en andere persoonlijke verhalen komen aan bod, maar er zitten ook algemenere artikelen bijv, zoals foodhacks voor sporters die veel moeten reizen.

Het leuke van Strava is dat er van oudsher ook veel professionele sporters gebruik van maken, vooral wielrenners. Volgens de makers maken meer dan 600 professionals gebruik van de app. Het is dan ook niet zo gek dat ze hen inschakelen om de Athlete Posts een vliegende start te geven.

Strava Athlete posts

Uiteindelijk is het plan dat alle Strava-gebruikers stukjes kunnen schrijven, maar dat kan pas vanaf de zomer van 2017. Strava wil dat gebruikers meer betrokken raken bij de app, zodat ze minder snel overstappen naar een andere app. Misschien zijn ze dan ook sneller geneigd om een premium-account af te sluiten van €8 per maand. Hoeveel gebruikers van de app zo’n betaald abonnement hebben afgesloten wil Strava niet onthullen. Het is een van de weinige fitness-apps die nog niet is overgenomen door een grote sportfabrikant, dus het is te begrijpen dat ze hun cijfers liever geheim houden vanwege de moordende concurrentie.

Bijna alle bekende sportapps zijn nu in handen van sportkledingmerken – waarom eigenlijk?

Voorheen kon je in Strava alleen een feed zien met een kaartje van trainingen en wat statistieken. Veel mensen schrijven er ook een korte toelichting bij, maar die is niet veel langer dan één of twee regels. Met de Athlete Posts valt er in ieder geval veel meer te lezen in de app. Sporters zouden het ook kunnen gebruiken om vragen te beantwoorden van andere gebruikers.