Vrouw met Misfit Vapor

Wordt de markt voor wearables kleiner?

Het is een moeilijke maand voor wearables. Jawbone stopt nu echt met wearables voor consumenten en Intel heft de wearables-divisie op, om zich volledig te kunnen richten op augmented reality en virtual reality. Daarmee komt er een einde aan het Basis-horloge, een van de meest vooruitstrevende fitnesstrackers. Eerder verdween Pebble. Misfit werd ingelijfd door Fossil. Er blijft steeds minder over, zo lijkt het. Maar is dat ook zo?

Basis Watch

Het is balen dat Basis verdwijnt. Het was een van de eerste fitnesshorloges waarmee je je hartslag, verbrande calorieën, activiteiten en slaap kon meten. Die data werd draadloos verstuurd naar een online server, waar je grafieken kon bekijken. Het horloge detecteerde ‘habits’, zodat je je gedrag kon veranderen. Tegenwoordig is dat vrij normale functionaliteit, maar toen de eerste Basis-smartwatch verscheen was het uniek. Helaas moest de fabrikant alle Basis Peak-horloges terugroepen en wie nu de website van Basis bekijkt ziet alleen maar de deprimerende aankondiging van die terugroepactie in grote letters, in meerdere talen. Nieuwe horloges maakt Basis al een tijdje niet meer. We missen in feite ook niet zoveel nu het merk verdwijnt.

Basis lijkt een van de slachtoffers in een steeds schraler wordende markt voor wearables. Mensen zouden niet warmlopen voor wearables en er wordt al jarenlang gewacht op dé doorbraak. Maar wie daarop wacht, kan nog lang wachten. Het gebruik van wearables groeit namelijk wel, maar niet zo spectaculair dat je opeens iedereen met een Fitbit ziet lopen.

Wearables gegroeid met 17,9 procent

Groei is er nog steeds. Volgens IDC is de verkoop van wearables in het eerste kwartaal van 2017 met 17,9 procent gegroeid. De top vijf bestaat nu uit Xiaomi, Apple, Fitbit, Samsung en Garmin. Fitbit was ooit marktleider, maar is nu naar de derde plaats teruggevallen. In feite zijn zij nog de enige gespecialiseerde aanbieder. De rest bestaat uit fabrikanten van consumentenelektronica in de breedste zin van het woord.

Het probleem is dat de ontwikkelingen niet snel genoeg gaan. Twee jaar geleden was er al een kentering te zien: na de zoveelste armband met stappenteller begon de markt een beetje in herhaling te vervallen – en daar hebben nieuwkomers als Huawei en Xiaomi niet echt verbetering in gebracht. Heel veel bekende en minder bekende bedrijven gingen ook maar stappentellerbandjes maken, van ASUS tot Medion en van Acer tot Amazfit. Die producten boden niets vernieuwends en zijn in 2016 alleen maar verder uitgebreid met een hartslagmeter. In 2017 stoppen veel fabrikanten er een VO2 Max-berekening en ademhalingstraining in. Grote sprongen vooruit zijn er niet, maar misschien verwachten we gewoon te veel.

Bij digitale personenweegschalen zoek je ook niet constant nieuwe functies en vernieuwingen. Je wilt je gewicht en eventueel je BMI en vetmassa meten, maar het weerbericht en de luchtkwaliteit zijn eigenlijk onzinnige extra’s. Zo zijn er ook genoeg mensen die gewoon een fitnesstracker of sporthorloge nodig hebben om te meten hoeveel kilometers ze hebben gelopen, hoeveel uur ze hebben geslapen en of ze wel genoeg calorieën hebben verbrand. Nieuwe functies zoals VO2 Max zijn leuk, maar voor veel mensen helemaal niet zo noodzakelijk. De markt breidt zich langzamerhand uit buiten de fanatiek-actieve mensen die al vanaf dag één met de Fitbit Tracker (2009) rondlopen en die nieuwe gebruikers zijn vooral mensen die eigenlijk basisfuncties zoeken.

Xiaomi Mi Band Pulse

Zij kunnen terecht bij bekende merken zoals Xiaomi en Samsung. De echt leuke vernieuwingen vind je nog steeds bij de kleine bedrijfjes die niche-producten maken: bijzondere accessoires waar bijna niemand naar op zoek is, maar die wel een heel specifiek probleem oplossen. Juist daar vind je de spannende nieuwe functies, ook al zullen ze er misschien maar een paar honderd van verkopen.