Diesel smartwatch

Waarom smartwatches van modemerken allemaal uit dezelfde fabriek komen

Hoe komt het toch dat zoveel modemerken en Zwitsers horlogemakers opeens smartwatches uitbrengen? Vaak zijn ze ook nog allemaal voorzien van een stappenteller en andere fitnessfuncties. Hebben ze achter de schermen massaal de overstap naar slimme, digitale klokjes gemaakt? Welnee, het komt allemaal uit dezelfde fabriek.

Het middensegment: de Fossil Group

Diesel, Armani, Michael Kors, Skagen, Alpina, Frederique Constant… allemaal merken die de afgelopen tijd een slim horloge hebben uitgebracht. Twee ontwikkelingen zorgen ervoor dat we ze zo vaak zien, vaak met ingebouwde fitnessfuncties. De eerste heeft te maken met de Fossil Group. Dit bedrijf gaat in 2016 maar liefst 100 wearables uitbrengen voor allerlei modemerken. Diesel, Emporio Armani, Michael Kors, Kate Spade en Chaps zitten in de collectie. De oudere modellen draaien op Android Wear, de nieuwere lijken meer op de Skagen Hagen Connected met subtielere functies zoals een trilmotor die je waarschuwt als er een e-mail binnenkomt. De fitnessfuncties zijn ontwikkeld door Misfit, zodat je ook je stappen kunt tellen en de voortgang op de wijzerplaat kunt zien.

Chaps smartwatch, gemaakt door Fossil

Bij al die smartwatch-modellen hoort een bijbehorende app voor iOS of Android, waarmee je de notificaties kunt aanpassen. De functies van alle horloges zijn vrijwel hetzelfde. Ze verschillen voornamelijk wat het uiterlijk betreft. Zo kun je een merk kiezen dat bij jou past, waarbij sommige merken wat futuristischer proberen te ogen, terwijl kiezen voor het uiterlijk van een traditioneelhorloge.

Fossil Group heeft al beloofd dat alle horloges die ze maken in de toekomst voorzien zullen zijn van slimme connected functies, dus we kunnen er nog meer verwachten. Fossil is de op drie na grootste horlogemaker ter wereld. De verkoop van het Michael Kors-horloge loopt al goed: er worden meer slimme dan traditionele modellen van verkocht.

Dure Zwitserse merken: MMT

Hoe kan het toch dat de luxe Zwitserse horlogemakers zo snel op de Apple Watch konden reageren? Hebben ze heel snel de technologie in huis gehaald? Welnee, ze kopen gewoon de technologie in van twee kleinere bedrijfjes namelijk Alpina en Frederique Constant. Zij leveren de elektronische componenten, die aan de analoge horloges worden toegevoegd. Je krijgt dus eigenlijk een mechanische Fitbit.

Alpina smartwatch

De Zwitserse horlogemakers maken gebruik van een platform met de naam Manufacture Modules Technologies (MMT). Dit kan worden ingebouwd in de Zwitserse horlogekasten. Via een extra wijzertje op de wijzerplaat kun je zien of je genoeg stappen hebt gezet. Alle instellingen regel je via een smartphone-app omddat er op het horloge zelf geen display aanwezig is. De interne batterij gaat twee jaar mee en de verbinding met je smartphone wordt gelegd via Bluetooth. Voor de fabricage zelf wordt gebruik gemaakt van MotionX, het bedrijf dat ook de bewegingstrackers voor Jawbone maakt. Daardoor ontstaat een horloge dat in feite lijkt op de Withings Activité: het ziet eruit als een analoog horloge, met binnenin de vrijwel onzichtbare technologie. Het moet vooral mensen aanspreken die gek op horloges zijn maar die met een Apple Watch niet dood gevonden willen worden en een fitnesstracker niet stijlvol vinden.

Frederique Constant smartwatch

Echt geschikt om te sporten zijn de Zwitserse horloges niet. Door hun hoge prijs zul je er niet zo snel een triathlon mee lopen en bovendien zijn ze ook meer bedoeld om dagelijkse stappen en lichaamsbeweging te meten dan om ermee te gaan hardlopen. Dat Alpina en Frederique Constant juist met deze ontwikkeling komen is wel te begrijpen. Deze merken zijn minder prijzig dan Patek Philippe en Rolex, waardoor ze meer concurrentie ervaren van smartwatches zoals de Apple Watch. Ze zijn daardoor sneller geneigd om iets nieuws te proberen. Toch is er nog een groot verschil tussen een €1.500 kostend Alpina-hologe en een €150 kostende Fitbit. Maar in dat tussenliggende gat is Fossil gesprongen met de horloges van bekende modemerken. Die kosten een paar honderd euro.