TomTom Fitnessleeftijd

TomTom fitnessleeftijd en fitnesspunten: zo werkt het

De TomTom sporthorloges berekenen voortaan je fitnessleeftijd, fitnesspunten en bieden persoonlijke workouts. De fitnessleeftijd geeft inzicht in jouw persoonlijke fitheid en met de fitnesspunten kun je zien welke impact een workout heeft.

TomTom fitnessleeftijd

Met de drie nieuwe functies krijgen bezitters van een TomTom-sporthorloge meer inzicht krijgen in hun fysieke conditie. De fitnessleeftijd is een leeftijd gebaseerd op iemands persoonlijke fitnessniveau, waarbij gekeken wordt naar de werkelijke leeftijd, het geslacht en de maximale hoeveelheid zuurstof die het lichaam kan opnemen en verwerken (VO2 Max).

Fitnessleeftijd en fitnesspunten

Op basis van je fitnessleeftijd worden de fitnesspunten toegerekend. Dit zijn de punten die je elke dag kunt verdienen door workouts te doen. Telkens wanneer je sport verdien je daarmee punten. Hoe intensiever, hoe meer punten je verdient. Voor een gezonde levensstijl zijn 100 fitnesspunten per dag voldoende. Lukt het om drie keer per week 500 punten te behalen, dan verbeter je je fitnessleeftijd. Corinne Vigreux, mede-oprichter van TomTom legt het als volgt uit: “Ik vraag me tijdens het sporten altijd af of mijn inspanningen me echt fitter maken en ik weet dat ik niet de enige ben. Door het introduceren van fitnessleeftijd en fitnesspunten hebben we nu een betrouwbare manier ontworpen om fitheid te meten. We zijn trots om een ‘personal coach om je pols’ te introduceren die je motiveert om meer te doen als dat nodig is en die je inspanningen erkent als je genoeg hebt gedaan.”

Met de punten wil TomTom beter inzicht geven in de verbetering van je gezondheid, dan wanneer je alleen naar calorieën, stappen en verstreken tijd kijkt. De functies zijn beschikbaar op de TomTom Runner, Spark en Adventurer, de drie TomTom-sporthorloges die momenteel verkrijgbaar zijn.

Persoonlijke workouts

Een derde functie die TomTom toevoegt aan de sporthorloges zijn gepersonaliseerde trainingen, gebaseerd op je conditie. Ze geven persoonlijke begeleiding bij workouts, waarbij rekening wordt gehouden met het persoonlijke fitnessniveau en de sportdoelstellingen. Ze bestaan uit 50 hardloop- en fietsworkouts, die je op de TomTom-sporthorloges kunt gebruiken. De intensiteit en duur zijn daarbij aangepast op je persoonlijke fitnessniveau. Door ze uit te voeren kun je weer werken aan het verbeteren van je fitnessleeftijd. Maar je kunt ze ook gebruiken om aan doelen te werken, zoals het lopen van een marathon, het verlagen van het vetpercentage, het verbeteren van spierkracht of sneller leren hardlopen of fietsen.

Er zitten nog wat andere vernieuwingen op de TomTom-sporthorloges, zoals notificaties op de telefoon en automatisch pauzeren. Met telefoonnotificaties zie je inkomende gesprekken en tekstberichten op je horloge en met Autopause pauzeert het sporthorloge automatisch als je stopt met bewegen. Hierdoor hebben je korte pauzes geen negatieve invloed meer op je prestaties.

TomTom Runner fitnessleeftijd

Voor het ontwikkelen van de fitnessleeftijd heeft TomTom samengewerkt met Urho Kujala, hoogleraar Sports & Exercise Medicine aan de universiteit van Jyväskylä. Hij voerde het onderzoek uit dat TomTom gebruikte om de fitnessleeftijd te kunnen berekenen (hier lees je er meer over). Zijn onderzoek laat zien dat het veel effectiever is om persoonlijke workouts te doen, die zijn afgestemd op het huidige fitheidsniveau en rekening houden met individuele factoren.

Verkrijgbaarheid: